Thursday, June 12, 2008

Melayu Pengganas VS Melayu Terlampau

Uols, this piece of news mak dapat baca dah lama dah tapi tertarik nak letak dalam blog mak ni. Kenapa??? Nanti mak cakap....

UK tarik balik iklan gambarkan Melayu pengganas

29/05/2008 8:43pm

KUALA LUMPUR 29 Mei — Suruhanjaya Tinggi United Kingdom di Kuala Lumpur telah bersetuju untuk menarik balik penyiaran iklan milik Kementerian Pertahanan Britain yang menggambarkan orang Melayu sebagai pengganas semalam.

Timbalan Menteri Luar, Datuk Abdul Rahim Bakri berkata, penarikan balik iklan di laman web kementerian itu dibuat setelah Malaysia membuat teguran.

"Kementerian juga telah mengarahkan Suruhanjaya Tinggi Malaysia di United Kingdom untuk mendapatkan penjelasan lanjut berhubung isu itu daripada pihak berkuasa UK dan mengambil tindakan sewajarnya,” katanya ketika menggulung perbahasan usul menjunjung kasih titah Yang di-Pertuan Agong di Dewan Negara, di sini, hari ini.

Penyiaran iklan kira-kira 30 saat itu yang turut disiarkan di pawagam-pawagam di Britain didedahkan seorang pembaca sebuah akhbar tempatan yang berada di United Kingdom yang menyatakan terkejut melihat iklan itu.

Iklan kepunyaan Royal Marines Commando Britain itu antara lain bertujuan menarik rakyat Britain menyertai pasukan berkenaan. Ia adalah iklan rasmi Kementerian Pertahanan Britain.

Iklan itu berlatarbelakangkan suasana seperti baru selesai ’operasi keganasan’, ketua kumpulan pengganas berkenaan berbangsa Melayu, dirakam menembak ke udara sambil menyatakan dengan jelas dalam bahasa Melayu, “Akulah orang yang paling jahat dalam dunia ini. Mari lawan aku. Aku akan bunuh semua’. - Bernama


Ulasan mak: Mak & Avang gi tengok cerita Superhero The Movie kat pawagam di sinniew at the weekend and one of the advertisement featured before the film was this one!

So obviously theyols tak tarik balik sepenuhnya advert inniew. Masa mak tengok tu pun terkejut jugak but then, sapa tahu orang tu dok merapek dalam bahasa Melayu??? Omputih tahu kah??? Avang tahu fasal ni pun sebab mak yang bagitahu dia.

Memang "pengganas Melayu" dalam advert tu merapek gilbabs kat pantai nak bunuh semua orang - termasuk tentera British kot.

For me, this is a sensitive issue. Kalau British Consulate cakap nak tarik balik, sepatutnya diorang tarik balik sepenuhnya..bukan cakap jah ala ala melepaskan batuk di tangga!

Kalau tak, I don't give a damn, bukannya omputih tahu pun hat yang "mengganas merapek" tu Melayu. Bahkan bahasa hat yang "mengganas" tu gunakan pun omputih dinch hoi!

Tapi tu lah, kalau kata nak tarik balik..eloklah pastikan tarik balik sepenuhnya..kang kena marah pulak ngan Kerajaan Malaysia!

p/s Nanti mak cari dalam internet iklan British Army ittew......


No comments:

Post a Comment