Wednesday, February 4, 2009

Bukak Api

Hehehe matiker mak ketinggalan zaman? Filim ni dah tayang sejak tahun 2000 pun hah!

Yes, actually sebelum mak dapat VCD daripada si Zek ni pun mak dosi tengok lite lite kat YouTube dulu and pernah lah jugak baca beberapa review bernas daripada blog adek adek mahupun akak akak yang dosi tengok filem documentary inniew.

My final verdict - it's a good film. Okey, walaupun lakonan some of the sex workers kat dalam filem ni agak kaku (
ye lah, amateur lah noh? lain lah macam mak ni kan, professional kekdahnya - hanya di ranjang! *ops!). Siap dengan beberapa tips berguna untuk semua orang (bukan hanya untuk mak nyah yang dok jual body mahupun pelacor pelacor tu!) especially fasal cara cara nak gunakan cikdom (siap guna dildo bagai..kheless!!! Kalau guna lemang betul, mahunya mak pun pitam!) and persediaan sebelum buat operation tu.

Kadang kadang kita ni dok fikir kita dah bersedia nak buat operation potong itu ini dan tambah itu ini (ciktek laa apo laei!) but actually elok juga kalau kena kaunseling dulu - kot kot manalah tahu it's just a blip in your mind just because makhayyam kau tu bertetek dan chanteque gebu, tak semestinya kau pun kena bertetek besar macam mak hayam kau! Macam jugak kata one of the maknyah kat dalam tu - bila dah potong, manalah tahu tetiba menyesal..bukan main cantum balik cenggitu jah!




Slogan filem ini: A film made by a community concerned with it's safety and survival

Yang bagus juga ialah how the film tells us about Pink Triangle (filem ni memang hasil usaha Pink Triangle pun) di Malaysia dan ada juga mak nyah mak nyah yang tolong memasak dan beri makanan kepada penagih penagih dadah yang nak kembali ke pangkal jalan. It's a good thing really cuz kita hidup di dunia ni bukannya sorang sorang nafsi nafsi kan? Kenalah tolong menolong... orang yang kita tolong tu happy, kita pun hopefully akan happy jugak akhirnya :)

Also ada fasal pelanggan jantan yang comel jatuh chenta dengan maknyah pekerja seks.. lepas beberapa kali main, dah di ajaknya maknyah ni gi ikut dia migrate gi Singapore. Bagus juga jalan cerita ni; bermakna bila sampai masanya memang kita akan jumpa orang yang akan sayang betul betul dengan kita walaupun hakikatnya memang payah (what with taboo and culture kita). TAPI of course tak semua maknyah cenggini sebab also dalam cerita tu berkisar tentang Mak Su (makhayam besar) yang dulu sendiri...kini pun sendiri
***siap nyanyi lagu Menaruh Harapan uols makhayam ni! Kheless!!! mak skerzz!

BUT she has a good heart - she tries her best for to earn a good living - biarpun sebagai ambil upah jadik tukang jahit! Dan dia pun dikelilingi oleh adek adek dan akak akak ponen juga. meriah uols... walaupun hakikatnya haruslah kan dah dok kenal ramai ramai tu, mesti ada yang molot macam lahanat dan longkang. Catty bitchy sangat! Dahlah tak tahan kena ceramah, tengok adek maknyah lain yang chanteque sikit daripada dia pun dah naik hangin! DQ sangat!

Pengakhiran cerita Bukak Api ni pun walaupun sedeyyy lah jugak tapi memberikan pengajaran besar kepada kita - walau apa pun keadaan kita sampai kita rasa tak ada jalan keluar, kita tetap akan ada tempat untuk mengadu naseb (matilaa kau Nis!) dan menaruh harapan
***matilaaa Kak Eton! The power of friendship, inilah dia! :)

So, thx again Zek for the VCD..nanti mak put my feet up with my pink fluffy flip flops again and layan tengok cerita Bishoenen pulak hiks......

p/s Korang jangan fikir bukan bukan pulak fasal mak noh?? Mak takkan potong barang mak tu sampai bila bila. Priced possession, voley??? **ops!

pp/s also elok jugak kalau nak tolong jadik volunteer kat Pink Triangle tu.... buat kerja amal laaa uolsss!!! Biaq pi lah apa lata orang pun! Diorang tu hanya AAJ **bak kata Makhayam Laser No.1!

No comments:

Post a Comment